کوریکولوم رشته فوق تخصصی اعصاب اطفال
خلاصه کوریکولوم رشته:
انتظارات اخلاق حرفه اي
از دستياران و دانش آموختگان اين رشته انتظار مي رود:
الف- در حوزه نوع دوستي
1) منافع بيمار را بر منافع خود ترجيح دهند.
2) در مواجهه با بيماران مختلف عدالت را رعايت كنند.
3) در برخورد با بيماران به تمام ابعاد جسمي، رواني واجتماعي آنان توجه داشته باشند.
4) در تمامي مراحل مراقبت از بيماران وقت كافي صرف نمايند.
5) به خواسته ها و آلام بيماران توجه داشته باشند.
6) منشور حقوق بيمار را در شرايط مختلف رعايت كرده و از آن دفاع كنند.
ب- در حوزه وظيفه شناسي و مسئوليت
1) نسبت به انجام وظائف خود تعهد كافي داشته باشند.
2) به سوالات بيماران پاسخ دهند.
3) اطلاعات مربوط به وضعيت بيمار را با مناسبترين شيوه در اختيار وي وهمراهان قرار دهند.
4) از دخالتهاي بي مورد در كارهمكاران پرهيز نمايندو با اعضاي تيم سلامت تعامل داشته باشند.
5) در تمامي مراحل مراقبت و انتقال بيماران احساس مسئوليت نمايند.
6) براي مصاحبه، انجام معاينه و هر كار تشخيصي درماني از بيماران اجازه بگيرند.
7) در رابطه با پيشگيري از تشديد بيماري، بروز عوارض، ابتلاي مجدد، انتقال بيماري و نيز بهبود كيفيت زندگي به طور
مناسب به بيماران آموزش دهند.
ج- در حوزه شرافت و درستكاري
1) راستگو باشند..
2) درستكار باشند.
3) رازدارباشند
4) حريم خصوصي بيمار را رعايت نمايند
د- در حوزه احترام به ديگران
1) به عقايد، آداب ، رسوم وعادات بيماران احترام بگذارند.
2) بيمار را به عنوان يك انسان در نظر گرفته ، از ذكر عناوين پزشكي به جاي نام بيمار پرهيز نمايند.
3) به وقت بيماران احترام گذاشته و نظم و ترتيب را رعايت نمايند.
4) به همراهان بيمار،همكاران و كادر تيم درماني احترام بگذارند.
5) وضعيت ظاهري آنها مطابق با شئون حرفه اي باشد.
ه-در حوزه تعالي شغلي
1) انتقاد پذير باشند.
2) محدوديت هاي علمي خودرا شناخته ، در موارد لازم مشاوره و كمك بخواهند.
3) به طور مستمر،دانش و توانمنديهاي خود را ارتقاءدهند.
4) اقدامات تشخيصي درماني مناسب را مطابق با امكانات ودستاوردهاي علمي در دسترس انجام دهند.
5) استانداردهاي تكميل پرونده پزشكي و گزارش نويسي را رعايت كنند.
دبير خانه شوراي آموزش پزشكي وتخصصي - تاريخ تنفيذ در هفتادمين نشست -بهمن 1387
۱۵ برنامه آموزشي دوره فوق تخصصي مغز و اعصاب كودكان
References: : منابع درسي كه با استفاده از آنها آموزش اين برنامه قابل اجرا است
توضيح:مراجع آزمون پاياني با توجه به آئين نامه هاي كشوري،توسط هيئت ممتحنه مربوطه تعيين مي
شوند.
الف-كتب اصلي:
1-John H. Menkes, MD. -Harvey B. Sarnat MD, F.R.C.P.C- Bernard L. maria MD.
Child Neurology 7th.Edition.
2. Gerald M. Fenichel, MD.
Clinical Pediatric Neurology:A signs and symptoms Approach.
3.Kenneth F. swaiman MD, Stephen Ashwal, MD-Donna M. Ferriero, MD Pediatric
Neurology: principles & practice.4th. Edition
4. Richard E. Behrman,MD-Robert M. kliegman,MD-Hal B.Jenson,MD
Nelson Textbook of pediatrics
ب-مجلات اصلي:
1- Seminars in pediatric
2- Journal of Pediatric Neurology
تذكر :منظور ، شماره هايي از نشريات فوق است كه در طول 5 سال قبل از شروع دوره دستياري و در طول دوره دستياري به
چاپ رسيده اند.
دبير خانه شوراي آموزش پزشكي وتخصصي - تاريخ تنفيذ در هفتادمين نشست -بهمن 1387
۱۶ برنامه آموزشي دوره فوق تخصصي مغز و اعصاب كودكان
Student Assessment: : ارزيابي دستيار
شرح وظايف پيشنهادي گروه براي دستياران:
حداقل هيئت علمي مورد نياز (تعداد –گرايش –رتبه ) :
حداقل كاركنان تخصصي مورد نياز (تعداد –گرايش ) :
*ويزيت روزانه بيماران
*شركت در مشاوره هاي تخصصي
*ويزيت ،ارزيابي وبستري كردن بيماران سر پائي
*شركت در كليه برنامه هاي آموزشي و پژوهشي طبق برنامه تنظيمي بخش
انجام پروسيجرهاي تشخيصي –درماني
ارائه 12 كنفرانس در طول دوره
اداره 12 جلسه مورنينگ ريپورت و 20 جلسه ژور نال كلاب در طول دوره
ارائه يك پايان نامه تحقيقاتي قبل ازآزمون نهائي
شركت در كشيك هاي بخش طبق برنامه تنظيمي
( حداقل سه هيئت علمي فوق تخصصي اعصاب كودكان كه يك نفر استاد باشد)
در صورت نبودن استا د ، دانشيار با حداقل 10 سال سابقه كا ر در حيطه اعصاب كودك ا ن مي توان د
جايگزين شود .
تكنسين نوروفيزيولوژي باليني حداقل 1 نفر گفتار درمانگر 2
روانشناس باليني 2 نفر پرسنل مورد نياز الكترودياگنوستيك 1 نفر
كاردرمانگر و فيزيوتراپيست 2
Assessment Methods الف – روش هاي ارزيابي
1) امتحانات ساليانه چند گزينه اي
2) ارزيابي پروژه انجام شده توسط دستيار
Log book 3) ارزيابي مستمر از طريق بررسي
OSCE (4
Dops (5
Periods of Assessment ب: دفعات ارزيابي
حداقل يكبار درسال
آزمون نهائی
دبير خانه شوراي آموزش پزشكي وتخصصي - تاريخ تنفيذ در هفتادمين نشست -بهمن 1387
۱۷ برنامه آموزشي دوره فوق تخصصي مغز و اعصاب كودكان
فضاهاي تخصصي مورد نياز:
تنوع وتعداد بيمار مورد نياز:
تعداد تخت مورد نياز:
تجهيزات تخصصي و كمك آموزشي مورد نياز
رشته هاي تخصصي مورد نياز :
- بخش اعصاب
حداقل 2 تخت PICU بخش - EMG-NCV اتاق – EEG نورو فيزيو لوژي : اتاق
بخش تو انبخشي شامل فيزيوتراپي-هيدروتراپي-كاردرماني-بازي درماني- گفتاردرماني
آزمايشگاه عمومي وتخصصي - درمانگاه هاي تخصصي
حداقل سه روز درمانگاه فعال با 15 بيماردر هر روز
% حداقل 10 تخت بيمار بستري با ضريب اشغال 80
حداقل 10 تخت آموزشي
تجهيزات زير بايستي در دانشگاه در دانشگاه موجود وسهل الوصول باشد.
افتالوسكوپ حداقل 4 عدد ( Brain CT ) راديولوژي
وسايل معاينه Compact-EMG-Evoked دستگاه
EEG دستگاه
آزمايشگاه تشخيص طبي روانشناسي
چشم پزشكي جراحي اعصاب
تيم توانبخشي ارتوپدي
روانپزشكي كودكان نوروراديولوژي
پا تولوژي طب فيزيكي وتوانبخشي
تغذيه نورولوژي
رشته هاي فوق مي تواند در دانشگاه موجود بوده و در موارد نياز مورد استفاده و مشاوره قرار گيرند.
دبير خانه شوراي آموزش پزشكي وتخصصي - تاريخ تنفيذ در هفتادمين نشست -بهمن 1387
۱۸ برنامه آموزشي دوره فوق تخصصي مغز و اعصاب كودكان
معيارهاي دانشگاههائيكه مجاز به اجراي برنامه هستند:
:(Program Evaluation) ارزشيابي برنامه
الف - شرايط ارزشيابي وبازنگري برنامه
ب-شيوه ارزشيابي برنامه
دانشگاههايي مجاز به تربيت دستيار در دوره فوق تخصصي مغز واعصاب كودكان هستندكه:
*در رشته كودكان به تربيت دستيار مبادرت ورزند ودر ارزيابيها موردتاييد قطعي باشند.
* در رشته مغز و اعصاب بالغين دستيار مبادرت ورزند و در ارزيابي ها مورد تائيد قطعي باشند .
*واجد دوره فوق تخصصي روانپزشكي كودكان با وضعيت تاييد قطعي باشند.
*واجد حداقل هاي مندرج در اين برنامه باشند.
*در رتبه بندي هاي رسمي در بين 10 دانشگاه برتر باشند.
باشند. I جزو دانشگاههاي علوم پزشكي تيپ
حداقل 20 دوره فارغ التحصيل دوره تخصصي كودكان داشته باشد.
با بررسي ميزان رضايت مندي و توانمندي فراگيران آموزش فوق تخصصي غدد با آزمو ن هاي بعد از اتمام دوره و انجام مصاحبه ،
برنامه مورد ارزيابي قرار مي گيرد . ضمناً برنامه با استفاده از جدول صفحه بعد ، توسط واحد ارزشيابي دبيرخانه شوراي آمو ز ش
پزشكي و تخصصي مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت .